lördag 18 september 2010

Upp och ner, ner och upp...

grisen gal i granens topp,,,ja Emil i Lönneberga känner ju alla till och det är faktiskt ganska mycket Emil "feeling" med Zelda i familjen! Men jag LOVAR.. vi har ingen snickerboa åt henne ( även om det skulle vara skönt ibland :P) Hon får sina sk. aussie-ryck flera gånger om dagen. Hon är extremt bitig nu och nya tänder börjar komma fram lite smått. Hon har gått och blivit ganska snabb nu också så en väldigt rolig lek enligt henne är att sno sånt som hon inte får ta (fjärrkontrollen,toapappret m.m) och springa runt runt med det..och det är inte alltid lätt att få fatt på henne! Det är lagom kul när hon snor underkläder och springer ut med det på framsidan :S Hon är inte rädd att få skit under klorna heller...istället letar hon lerpölar när vi är ute skogen och ska helst gräva och äta lite i geggan innan hon sätter av i ett nytt aussie-ryck. Idag fick jag faktiskt en bild på när hon ligger och gottar sig med hela magen i lera. Och nu till dig som tampas och brottas med din valp när det är dags för kloklippning: Håll ut! Det blir bättre! om ni har sådan tur som jag haft! ;) I början när jag klippte Zeldas klor blev hon ju vildsint som en otämjd hingst. Hon morrade, bet och sprattlade. Jag försökte hålla henne stilla och klippte sedan klo efter klo. Gjorde inte alls någon stor sak av det..och försökte tyst ignorera hennes försök att fly...höll bara stadigt och klippte. Gav henne inte ens godis när det var klart. Istället hade jag henne liggande på golvet medan jag strök henne mysigt över magen. Mysstund = belöningen. Nu när jag klipper är hon snäll som en lammunge. Hon gillar det fortfarande inte men låter mig klippa i lugn och ro. Hon brukar sucka lite uppgivet och titta på mig som att: Åh nej..då var det dags igen..ok, just get it over with will ya! Tycker hon har vuxit lite på valpkursen också. Hon var jätteduktig sist.Mycket handlar ju faktiskt om att jag ska börja lita på min hund. Och inte vara stel som en pinne och oroligt titta över axeln när jag lämnar henne för att träna kommandot "stanna"...som jag gjorde sist :P Kanske ska ställa ut´na den 10 oktober på Gävle BK. Hon kommer väl flänga som en jojjo och naffsa efter domaren. Zelda håller duktigt balansen på stocken Busar man i badrummet kan det sluta så här... Gossar i geggan Även en aussie kan behöva vila ibland

2 kommentarer:

  1. Tack!!! För Grattiset :). Kul att du skall ställa ut henne :. Härliga bilder på godingen.

    SvaraRadera