lördag 14 april 2012

Haka eller inte haka, valpkurs och ny aussievän

Ska jag eller ska jag inte?? Fortsätta med hakan i marken på platsliggningen...hmmm..formodligen har jag tränat alldeles för lite för hon lyfter ganska lätt hakan vid störning etc. Och saken är ju den att hon med all säkerhet lägger ner hakan igen sedan..när hon "kollat läget". Detta blir ju avdrag på tävling..om dom guppar upp och ner med hakan. Jag vill ju ha en lugn men ändå fokuserad känsla. Hakan valde jag ju att börja med för att få Zelda mer inställd på en uppgift. Hur ska man göra..*suck* ska nog fortsätta med hakan i trotts allt...och träna MYCKET.

Skutskärs Brukshundsklubb drar snart igång kurser för valp, allmänlydnad, agility och rallylydnad. Jag ska vara hjälpinstruktör på vårens valpkurs. Jag tycker det är jättekul att hålla kurs och jag håller på (den långa vägen) att utbilda mig till instruktör. Zelda kommer garanterat att få agera "visnings-vovve" och visa plutt-valpisarna hur det ska gå till ;) *Host* Minns vår egen valpkurs på klubben och hur hon helt klart var valpen med mest "go och galenskap" i ...:S på köttbulle-provet låg hon som slickad mot marken och kravlade sig fram och slukade varenda lite köttbullebit och sket blankt i mina NEJ! :) Det var tider det,,,,,

Lydnadsträningen går väl si sådär...friaföljet gör vi framsteg i tycker jag. Annars så nöter vi fart vid apport-ingångar..:/ så tröööökigt! Och rutan som hon satte så klockrent både på träning och på tävling förr, där har hon börjat springa snett..och liksom bara skär igenom ena hörnet på rutan.(??) Ja..vi har lite o pyssla med som ni hör ;)

I veckan fick Zelda träffa 9 månader gamla Buck. En ganska så stor aussiekille med mycket bus och massor av spring i benen! :) Vovvarna kom bra överens och eftersom Zelda mest bara springer med sin kompisar så blev det mest röj i skogen. Det märks att Zelda faktiskt blivit äldre för hon är inte längre den som är "dryg" för "på" och intensiv. Hon har lugnat ner sig till vardags och faktiskt lite i leken också. Stor tjej nu,,,kanske har hon löpt en första gång iaf..fast vi inte märkt det??? Hmm...ja inte vet jag.


Vi är hundvakt den här helgen åt "svärmors" ena Saluki Ixi. Hon kan vara lite smågrinig och tycker inte om att stojja och busa så det märks knappt att hon är här. Zelda och hon stör inte varandra utan funkar bra ihop...Zelda har respekt för Ixi (hon är ju uppväxt med henne) och Ixi är ju inte hemma så hon håller ganska låg profil..här är det C&J som bestämmer och inte värt att sticka upp ;) Och Z är ju inte alfatik-typen direkt utan är snäll. medgörlig och artig som vanligt :)



Ixi och Zelda


Buck och Zelda har dragkamp



Här är lite bilder från våran härliga påskhelg i Dalarna :)



Sötnöten myser på tomten


Världens finaste mormor fick komma till sitt och morfars gamla älskade hus och fira påsk med oss:) Lilla mormor fyller 89år i sommar!





När mamma skär upp påskskinkan krävs en fokuserad övervakare...det "kan" ju flyga ner nån bit på golvet....


Att jaga frisbee är KUL! Och jobbigt!!!








Nää..nu får husse jobba så kan jag chilla i skuggan...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar