fredag 15 april 2011

Är man seg så är man...

Då får liksom blogginlägget stryka på foten..
Tänkte ju vara väldigt beskrivande och få till ett bra och intresseväckande inlägg men nu när det likom gått en vecka så känner man ju sig si så där lagom sugen att skriva om nått som är "gammalt". Ajja..lär väl nämna nåt om vår hundiga helg vi hade för en vecka sedan.
Vi startade ju som vanligt med bruks på klubben på lördagen. Körde igenom 1:an och körde lite finslip. Sen på söndagen så åkte jag och Diana till Mackan i Hedåker och tränade hund. Mackan har två aussie-killar som hon tränar och tävlar flitigt med. Jättetrevligt att lära känna nya duktiga hundförare..och bara bonus när dom har bra smak när det gäller hundras också ;) Jättetrevliga och duktiga hundar med duktig förare också såklart ;) Och visst.. lite prestationsångest kanske man får.Men mest en hel massa positiv peppning och motivation att aktivera och ha kul med sin hund :)
Vi startade kl.8 ifrån Gävle och kom tillbaka till stan vid 7 tiden på kvällen. En MASSA träning hann vi med! Började med lydnad och Mackan kommenderade oss i 1:ans moment. Z blev faktiskt lite störd av en "främling" som kommenderade. Nyttigt..och nått vi måste träna. Eftersom både Mackan och Diana har två vovvar så blev det även en del passisvitetsträning för Z. Efter lydnaden skulle vi spåra lite och jag sa ju att det var något vi inte gjort tidigare men att vi gärna testar lite. Mackan instruerade mig hur jag skulle göra. Finns ju många olika sätt att starta igång med spår men Mackan tipsade om en metod som jag tyckte lät bra. Och vilken stjärna lilla sessan var! Fattade nästan direkt vad hon skulle göra :) Nu blev man ju sugen på att tävla spår också. (Till och med husse har vart med i skogen och spårat idag! )
Många spår vart det och jag gick med på nästan alla. Alla andra vovvarna tävlar ju i spår och skulle ha rejäla spår att bita i så det blev terrängträning för mig. Efter all skogsvandring var det dags för lunch för att sedan bege sig ner till fårhagen för att valla lite. Z hade lina på sig och visade bra attityd och intresse för fåren. Det var ju stor hage så man fick springa en hel del. Dessutom var fåren ganska "lättflyttade" så det blev ingen galen jakt med massa slit och släng i linan. Men trötta vart vi iaf :) Ja..det var ju lite kort om vår dag. Gissa om vi var slut när vi kom hem. Vilken lyckad och lärorik dag med goda vänner och hundprat. Tack tjejer!!

Vi har verkligen fått smak på det här med spårningen och Z verkar tycka att det är superskoj. Idag träffade jag Hanna & Hedda och dom prövade på spår för första gången. Kul att få instruera någon när man själv är en färsking. Jätteduktig var lilla boxern Hedda som hittade leksaken, även om det var korven som låg runt den som hägrade mest ;)

Imorrn blir det städning på klubben och lite lydnad.


Dom här fina bilderna tog Diana när jag sprang runt och flåsade i hagen :P





1 kommentar:

  1. Va kul att ni börjat spåra! Himla kul är det!! :) Uppe hos oss kan man snart också börja spåra...men just nu tycker jag det är lite väl mycket snö att plumsa i i skogen :)

    Spännande med vallning också!

    SvaraRadera