onsdag 30 mars 2011

Bruksnördar e vi allihopa allihopa allihopa..bruksnördar...

Ja nu är det en högre växel som gäller om man ska ut på planerna i sommar :)
Men oj, så skoj vi har på träningen. Hundar & människor! Vi är ett jättebra gäng som tränar på BK, där alla hjälper alla, kommenderar och kommer med feed-back. Så himla nyttigt för mig att höra/se andra mer eller mindre erfarna hundförare, när man är helt grön på området, som jag är. Och jag suger åt mig som en disktrasa!

Blir en del lydnadsträningar på Skutskärs BK men vi är även i stadsparken en del och bara tränar allmänt gott uppförande ;) Hon hoppar inte efter joggare, cyklar eller barnvagnar. Och säger jag att vi inte ska fram till hunden som kommer där så lyssnar hon (nästan jämt iaf). Men så var det där med kråkorna,,,där har vi en bit kvar om vi säger så. Jag la henne på kommando i parken idag och såg på håll den fula kråkan komma hoppandes och jag liksom kände att han var ute efter att jävlas. Jag såg att Zelda sett kråkan och hon ligger först still och bara GLOR, men så är matte "blåögd" och tittar bort för 1 sekund och då är hon iväg!! Hon kom dock tillbaka ganska fort när hon märkte att matte minsann verkade ha galet skoj för sig själv där borta, lekandes med favvo-bollen!! Man får inte va blyg om man ska imponera på Z!;)

Det är så kul att vi kommit igång nu och min och Zeldas kontakt och relation blir bättre för varje dag! :)( med reservation för bakslag) Hon har börjat hajja vad det hela går ut på. Hon har faktiskt börjat bli lite pipig också precis i början för att hon är SÅ taggad..men hellre det säger ja än en hund som behöver " en spark i ändan för att komma igång ";)
Det är fortfarande mycket som kan störa lilla damen men OJ vad nyttigt det är att just komma ut och träna på klubben bla. Där går det ju hundar och människor över planen och det är hundar som skäller och det hörs "stå, sitt, hit, LIGG och apport överallt".

Ska vara med på bruksklubbens valpkurs som drar igång i vår och vara hjälpinstruktör. Jag är väldigt sugen att bli instruktör och kanske ska utbilda mig till det. Tänkte vara med och titta/hjälpa för att lära mig.

Det var allt för den här gången säger en trött men nöjd hundnörd :)





Zelda busar med jämngammla aussien Tanka (Crofters Holding) & Schäfervalpen Odin










Bästa bilden på galnaste tjejen!

3 kommentarer:

  1. Va duktiga ni är!

    Men en sak, jag vill inte vara negativ på något vis... men se upp med pipet! Det har en förmåga att eskalera. Jag vet av egen erfaranhet. Inte kul! Nu tor jag inte alla hundar blir lika hemska som Siri...men hälfte vore illa nog ;)Farten tror jag knappast du har problem att få sen, men att träna bort pipandet, det är en utmaning kan jag lova...! Värt att tänka på i allafall :)

    /Helene

    SvaraRadera
  2. Okej. Ja de blir säkert inga problem för er :) Alla utvecklar ju inte samma typ av ljudnivå som Siri... hon är rätt extrem. :)

    SvaraRadera
  3. Lustigt det där med kråkor. Att de ska vara precis där vi är! Ser ut som det snöade ordentligt på bilderna. Var väl inte så farligt. Ska bli skönt att man snart kan träna utan att vara helt påpylsad.

    SvaraRadera