söndag 20 mars 2011

Hundmötesträning och så var oskulden till slut tagen

Oskulden på kameran menar ja ju såklart..men det förstod ni säkert! ;) Efter att ha gått och titta på den öppna kamerakartongen i nästan en vecka vågade jag till slut tycka på On/Off-knappen :) Jag har inte tittat på instruktionerna ännu så det finns MYCKET kvar att lära. Men vilken skillnad det är på kamera..även om man inte ens kan ställa in den rätt.

Igår var vi Gävles stadspark för att träna hundmöten. Anna Hilding som jag tidigare gått kurs hos har arrangerat en jättenyttig aktivitet som inte kostar något utan alla som gått/går kurs hos henne får delta. Man går en slinga igenom parken där ena halva av gänget går medsols och andra halvan går motsols. Man tränar på att möta andra hundar, med sin egna hund lugn och med bibehållen fokus på föraren. Vi har tränat detta ganska flitigt och jag vill ha Zelda på min vänstra sida lugnt gående i hängande koppel. Hon var superduktigt. Vi tränade lite stopp också på den smala vägen och jag och den jag möte skakade hand och pratade en stund. Zelda satt lugnt vid min sida. Verkligen jätterolig och givande träning! Måste se till att gå nästa gång det blir av!

Efter mötesträningen var vi ett gäng som stannade kvar och tränade lite lydnad. Det blev lite störningsträning med Zelda sittande i fotpossition och Anna stående precis brevid Zelda utan att hon skulle tappa fokus på mig. Hon lärde sig ganska fort att titta på matte=godis. Hon är väldigt lättstörd med till slut tittade hon bara till snabbt när Anna gjorde nått sen tittade hon blixtsnabbt tillbaka på mig igen.
Vi körde en platsliggning också och vi har inte tränat detta mycket alls med andra hundar men Z var GRYM!! Vi körde 4 min men 2 gånger var jag framme och belönade liggandet och tre gånger gick jag runt henne för att störa. Hon nosade inte ens i marken utan låg avslappnat och tittade på mig. Jag var väldigt imponerad av min lilla tjej:D. Det enda "dåliga" är väl att hon lägger sig "ifrån" mig,,,på sidan liksom och inte rakt ner.

I lördagsmorse och även idag åkte jag och "svärmor" ut i skogen så hundarna fick rusa av sig lite. Det bidde bara lite bilder från det men nästa gång jag tränar ska jag ta med kameran och fota lite.

Ni kanske tänker..."Men Gud!! Har människan inget liv...hundtränigarna avlöser varandra, och så hundpromenader på det!"
Den här helgen har faktiskt varit väldigt "hundig":) Jocke var borta på innebandymatch i Karlstad hela lördagen så jag och Z var solo hela dagen!
Vi hann även med en kvällspromix på stan vid 10-tiden, när vi väntade på att Jocke skulle komma med bussen :) Tuffa Z var lugn som en filbunke trots mörker, överförfriskade högljuda människor och bullrande raggarbilar. Ja..ni såg rätt...raggarbilar! Vissa har hundar som sitt stora intresse och andra verkar finna mening men livet genom att ta sin gamla fula raggarskrotbil och ägna lördagkvällen åt att köra runt runt , runt , runt,,,,,,,








Idag var alla "svärmors" Salukis med i skogen och guuu va dom springer!



Zelda tror snart att hon är en vinthund...och ruggit snabbt är hon måste ja säga...





3 kommentarer:

  1. Efter att ha läst dagens blogg är jag allt lite uppfödarstolt, både över att få fram fina valpar men även över att välja valpköpare ;)

    SvaraRadera
  2. Duktig hon är lilla Zelda. Kul att det går så bra med platsliggningen. Skönt när det funkar.

    SvaraRadera
  3. Härliga bilder! Tror minsan Zelda är en blivande dragstjärna om hon fortsätter springa sådär :)

    SvaraRadera