söndag 6 mars 2011

Hellre jaga än att bli jagad...

Så kan vi sammanfatta dagens promenad på sjön. Jag och svärmor tänkte ta en solig promenad och låta Zelda och Pepsi få springa och busa som dom ÄLSKAR. När vi kommit till sjön träffar vi Madeleine som svärmor känner lite då hon också har Saluki och dom har träffats på utställningar ett flertal gånger.Jag har träffat henne förrut här i området när jag och Z vart ute och gått. När vi kom fram hade vi hundarna kopplade. Madeleine har förutom en Salukihane även två små Japanese Chin. Alla fick nosa på varandra och allt verkade lugnt och fredligt. Zelda hoppar ju som en otämjd vildhäst men efter en stund får ja henne att sitta lugnt vid min sida och släpper henne lös med "fri"kommandot. Hon bryr sig inte om att närmare bekanta sig med dom andra hundarna utan vill (förmodlingen) springa och busa som hon brukar. Hon sätter direkt av som ett skott och Salukihanen, som innan vart måttlig intresserad av oss, ser nu plötsligt en liten grå fläck svischa förbi och sätter av efter i full fart (Saluki-style). Han måste tänkt att hon var nån liten fläckig hare av nått slag. Jag kan ju säga att Zelda är väldigt snabb...men när Salukin hunnit ikapp nafsar han henne över rumpan för att få stopp på henne. Zelda och Pepsi brukar springa och busa så men Zelda blev nog chockad att någon var lite större och mer hårdhänt så hon skriker som en stucken gris! När han fått omkull henne står dom stilla bara och tittar på varandra. När Zelda sedan sätter av igen är det samma visa...han jagar och Zelda springer lite smått panikartat. Madeleine ropar på sin Jamal men det bryr sig inte riktigt Jamal om...som är i "hunting-mode". Zelda kommer in till oss och man ser att hon är väldigt osäker på Jamal...och vill inte gärna gå för nära. När dom står stilla så gör dom inget..( han bryr sig inte så mycket om henne när hon går/sår stilla). Jamal småspringer vidare ut på sjön men Zelda håller sig vid oss. Hon verkar vara lite osäker och det kan man ju kanske förstå. Hon blir ju jagad och omkullknuffad av svärmors Salukis jämt men då tycker hon det är kul...då leker dom och ibland jagar ju Zelda efter Pepsi. Men idag vart lillsnuttan lite skrämd tror jag..hon gillar nog inte att bli jagad av någon hårdhänt hane som hon inte känner. Hon skrek verkligen rakt ut och det var för att hon vart rädd tror jag. Jamal bet henne ju inte och när hon stod still så gjorde han ju inget. Det var det där springandet som fick jaktinstingkten att ta över..och han hade visst mycket jakt i sig sa Madeleine även om hon sa att han aldrig gjort så förrut med mindre hundar. Han brukade dock vanligtvis leka med en rottis så han är nog lite för härdhänt för våra små tjejer. Pepsi ville inte heller springa och leka. Hon höll sig vid oss precis som Zelda. Zelda höll sig i närheten av mig på resten av promenaden och höll lite extra koll på Jamal som obekymrad höll sig på sin kant och srang iväg över sjön. Zelda har ju aldrig träffat någon hund som hon tydligt visat att hon är osäker på. Det var första gången idag. Jag försökte väl att vara som vanligt och inte ömka eller "trösta" Zelda. Hon var inte skadad och hon blev inte biten. Men hon sprang och hoppade lite på mig och svärmor då och då för att nog försöka få lite tröst antar jag. Jag var även framme vid Jamal och klappade honom och visade att han inte var farlig men när Zelda också kom fram till mig så blev han inte överförtjust utan gick därifrån. Tydligt alltså att dessa två inte föll varandra i smaken. Tror helt enkelt att han var för "på" och för burdus för Zelda som annars är mycket snäll och fredlig mot allt och alla. Hon försökte visa att hon INTE ville bli jagad men det budskapet gick inte riktigt fram.
Vi fortsatte gå en bit för att se om det skulle bli bättre men Z gick mest kring oss. Jag busade lite med henne och då var hon på G. Då var hon helt som vanligt. Hon var inte vettskrämd och visade inga tecken på att hon ville därifrån utan hon följde mig rätt så nära under promenaden och var på sin vakt mer eller mindre.
Det var ju synd att de inte kunde leka och ha kul allihopa tillsammans men det kan ju inte alltid bli helt lyckade hundmöten antar ja.. :S
Svärmor har ju en till Saluki hemma som ibland gör så som Jamal när hon "leker". Hon har aldrig vart lös ute på sjön med Z men hon springer också ikapp de andra Salukina och liksom stoppar dom men morr och läten. Alla uppskattar inte samma typ av leker och det blev ju uppenbart idag!
När vi sedan skiljdes åt och vi gick hemåt var Z som vanligt igen på 1 sekund. Då drog hon i kopplet och ville busa med Pepsi som vanligt.
Skönt det iaf...

Annars har vi hunnit med lite lydnadsträning med Diana också..på Gävle BK. Det gick väl lite sisådär..vi var båda ganska trötta men nosa lite på platsligningen gjorde vi åtminstone.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar