söndag 22 januari 2012

Vovvefri vecka och mötesträning

Jag har varit på konfa en vecka i Hurghada, Egypten. Inte helt fel vill jag lova! Sambon fick också följa med så nu är vi båda lite smått solbrända, uppladdade av all sol och redo att ta oss an den här våren :) Vi hade det väldigt skönt iaf och bodde på en jättetrevlig och stor resort. Men nu tillbaka till verkligheten...

Zelda tillbringade veckan, då vi var borta, hos Hanna, Mattias och bästisen Hedda. Det känns tryggt och lugnt att lämna Z där och jag tror båda vovvarna var ordenligt trötta efter sin vecka tillsammans. För att inte tala om hur trött Hanna måste ha varit ;)

Dagen efter hemkomsten var det dags för lydnaskurs med Hilding. Vi har en jättebra och ambitiös träningsgrupp. Det verkar vart puppybom på jaktlabbar för i vår grupp med 7 deltagare har 4 av dom jaktlabbar. Jättefin och trevlig ras :) Det var ju ett tag sedan vi gick kurs och ibland är vi inomhus och brukar alltid prata igenom träningen innan vi kör igång. Första tillfället var Z en ren pina! Ville inte sitta still, ville inte va tyst utan ville BARA köra igång träningen. Efter en stund tyckte hon de var lika bra att somna men det tog TID. Den här gången gick det betydligt bättre...tystnade mycket snabbare och var nästan som en vanlig hund:P. Det är så himla bra att vi alltid börjar så och även har pauser i träningen också...för att träna hunden i "av och på" sinnesstämning Speciellt när man själv är väldigt slarvig med den typen av träning :/. På kursen började vi norsa lite på krypet...går riktigt bra tycker jag. Rumpan hålls nere och armbågarna i marken. Jag har fått i läxa att variera min position och ex hålla godis över huvudet på henne, göra små svängar för att få bättre och tydligare gång med baktassarna osv. Det är jobbigt för Z att träna detta, det märker jag! Men hon är superduktigt och söt! Har sån himla fart bara ...vill krypa iväg i 180 knyck...I fria följet går vi också framåt...ska bättra på positionen eftersom jag märkt att hon börjat "förekomma" mig lite och vill gå lite för långt fram. Vi tränar också vidare på trygghet i platsläggandet. Jag lägger henne bara själv än så länge men på olika ställen, vid olika situationer, olika störningar etc. Vi har börjat med hakan i marken och jag tror att det kommer att gå bättre.

Idag var det hundmötesträning i stadsparken och även det med Hilding. Jättenyttig träning men som med mycket annat när det gäller Z var den största svårigheten för henne att stå stilla och inte göra nått..Hmmm..(?) Hundmöten har ju aldrig varit några problem men alltid bra att träna på´t. Man gör lite varianter..typ lämnar henne vid möten och går bort någon meter, går fram till dom man möter och låter hunden vänta, hälsar på den andra hunden och låter den egna hunden vänta osv. Avundsjuksbiten är klart jobbigast för Z. Hon ligger duktigt kvar men jag får inte vara borta FÖR länge tycker hon. Detta tränar vi vidare på. Annars går hon fin fint helt lös vid min sida just vid mötet och får en "frisignal" då hon kan gå och lukta osv. när de andra har passerat. Fast om jag ska va ärlig så kopplar jag henne oftast ändå vid hund/männskomöten men det beror mest på respekt mot dom man möter. Nu har ju jag visserligen Z väldigt nära mig när vi passerar någon men man ser ju vissa med hundar som låter hunden gå 3-5 m framför/bakom när man passerar någon. Även om hunden blank skiter i dom mötande så kan det faktisk vara någon som är galet rädd för hundar osv. så lite tycker jag nog man kan tänka på dom också.

Fick en "rolig" fråga härom kvällen när vi skulle ut på kvällskissen. Grannens dotter och hennes kille har skaffat en blandis ( Lucky) som kanske är strax under året. Det är en blandning mellan lite av varje, men det jag kommer ihåg är att det finns BC i honom. En stor rackare har han hunnit bli och Z och han fick leka som små men nu är han lite för stor och lite för vårdslös tycker jag. Han verkar vara en riktig slyngel iaf. Verkar inte lyssna för 5 öre och det har hänt mer än en gång att vi fått på hälsning i skogen då han rymt och sprungit ikapp oss på promenaden:/.
Killen kommer fram och säger: En liten fråga: Hur har du fått Zelda att bli SÅ HIMLA duktig??? Jag såg när hon var lös och fick syn på oss en gång och hon var på väg fram men så lyssnade hon och kom tillbaka när du ropade!! Hon lyssnade liksom!!

Hmm...vill inte verka som en översittare men ...ska verkligen vissa människor få skaffa hund hur som helst???? en sån krävande kille som uppenbarligen Lucky är har hamnat hos två ungdomar som inte verkar kunna NÅTT om hundar!!! Tror han smet igen här om dan för jag hörde hur dom ropade på honom väldigt många gånger med mer och mer ilska i rösten...

Ja...gissa vad jag svarade på frågan: Njaa..hon sköter sig ju för det mesta. Jag har ju lagt ner ett X antal timmar på träning, träning och träning.

Vad ska man svara liksom...hon föddes ju inte så här direkt. Även om jag tror att Z är ganska lätt att ha att göra med. Vill liksom vara till lags och är ju ganska så mjuk och snäll i sitt sätt:). Tror faktiskt inte det hade vart lika lätt att "tämja" en okastrerad hane med MYCKET energi!

Inga tävlingar inplanerade ännu...vi går lugnt fram iår ;P. Lydnaden kommer väl först iaf eftersom datum för MH ännu inte är bestämt.

P.S Tänkte faktiskt lägga upp lite bilder men kameran dog för mig....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar