söndag 22 april 2012

Freestyleläger med Frida Binette

I helgen har jag och Zelda varit iväg på freestyleläger i Ockelbo. Instruktör var duktiga Frida Binette som bla. blivit nordisk mästare i Freestyle och kommit 2:a på Crufts internationella freestyletävling. Hon har även tävlat i SM i lydnad.
Kan meddela att jag och våfflan nu (söndagkväll) är rejält trötta och fulla av nya trix o konster och så massa bra tips för hur man bygger ett freestyleprogram! ;) Det här med Freestyle är helt nytt för oss och kanske egentligen inget jag tänkt att träna och tävla i men visst måste jag erkänna att jag många gånger suttit och drömt mig bort på Youtube och kollat in duktiga ekipage! Kan dom som så kan väl vi ;P
Vi var ett härligt gäng på lägret och massa olika hundar! Allt från Berner sennenmix och Schäfer till Pappillon och Bc. Några var nybörjare medan andra hade tränat/tävlat förrut. Jag tänker inte avslöja vad vi pysslar med för program men jag kan avslöja att en uppvisningen till 99% kommer att bli av i sommar. Inte på tävling men på "Fallens Dag" som annordnas i Älvkarleby. En lokal tillställning som annordnas en helg varje sommar och lockar folk för att se när man "släpper på" vattenfallet. Det ordnas även andra aktiviteter och underhållning och vi på Skutskärs BK har fått i uppgift att knåpa ihop ett program med lite olika hundsporter helgen till ära.
Vår Freestylehelg innehåll som sagt mycket nya konster och trix. Några nya och några vi redan kunde. Det som jag nästan tyckte var nyttigast var hur man bör tänka när man bygger ett program. Allt med teman, tajmning, förmedla en känsla, en röd tråd, start och avslut m.m Vi skulle ha med oss en egen låt och så fick vi lite hjälp att spåna fram ideer och tankar kring ett program för just den låten. Mycket nyttigt!
Zelda har ju börjat löpa nu (för första gången :O Hon är nästan som vanligt...lite slöare och tröttare kanske än vanligt. Men hon vill fortafarnde busa och flänga...så vi har ändå fått ut massor av helgen. Något jag kanske inte räknat med med tanke på att det var första löpet. Hon har varit superduktig och kämpat på fin fint! Här får ni ta del av lite bilder från söndagens pass. Tack Anna Hilding för att du fotade oss lite ;)
Frida visar "gå runt pinnen" med Viktor
Anna och Grym tränar för fullt
Att sitta fint är jobbigt och ger träning i ryggen
Fina Berner-mixen Lisa tränar "puss på matte"
Söta Hero har lärt sig massor i helgen
Poppi kikar fram under ena armen...
Och kan minsann kika fram genom den andra också
Slalom kunde vi sedan innan och går ofast med en farlig fart
Hopp!
Säg hej till publiken!
Tränar att buga på långt avstånd
Zelda backar runt mig
Kram på dig matte
Strech-vila?

2 kommentarer:

  1. Vad roligt med freestyle-läger :). Vad skönt att fröken har börjat löpa, så att man har lite koll på när det kan bli dags nästa gång :).

    SvaraRadera
  2. Åh vad kul att du börjat köra freestyle! Då kanske vi ses på någon tävling framöver :D

    SvaraRadera