onsdag 6 juni 2012

Tävling i dala-land

Sen tävlingen sist har det nog egentligen inte hänt så mycket...det är iaf vad jag vill skylla på eftersom bloggandet blivit så dåligt :) Jobbat, tränat lite lydnad, spårat och så såklart har jag hunnit ner till Stockholm och varit med när världens finaste storebror gifter sig! Oj vilket strålade vackert bröllop det var!

Nu över till dagens tävling som bjöd på lite regn men avslutades med sol, jätte trevligt bruksfolk och härliga tävlingsekipage!
Jag och Zelda har förmånden att ha världens bästa supporterteam med oss på våra tävlingar. Hanna o Hedda var med oss hela långa dagen när det bar av till Avesta BK för att tävla i LKII. Dom ger oss ett grymt stöd och det gör mig faktiskt mycket MINDRE nervös att ha med dom båda. Tack tjejer för en härlig roadtrip!! Ni kan räkna med oss sen när ni kommer ut på planerna de gröna! ;)

Det var en väldigt mysig klubb och man kände sig genast välkommen även om vi aldrig satt våra fötter eller tassar i Avesta förr. Det ger alltid en bra och skön känsla! Sen så träffade jag ju världens duktigaste aussie-förare Mackan också. Hon har tre härliga aussies  och jag och Diana var iväg och vallade hos henne för länge sen när Z var liten...så det var kul att träffa henne igen.

Vad gäller min och Zeldas känslan på plan så var det jättebra! Det jag kände var kanske att Z blev lite påverkad av värmen mot slutet...tappade lite koncentration och blev "efter". Men hon kämpade sig igenom och gav allt hon hade. Min duktiga lilla räv!
Platsliggningen gick bra men inte så klockren som sist. Hon pep lite och lyfte huvudet för att se sig omkring och verkade lite mera störd...av nån anledning. Det var för övrigt en lugn platsliggning. Jag är himla nöjd med våra framsteg just i detta mom. ändå :) 
I övrigt var hon så som jag vill ha henne i lydnaden. Inte för het så hon flippar ur och inte för seg så jag måste gasa igång henne. Mot slutet vart det lite tråkiga DK:n men jag märkte som sagt att hon vart lite flåsig så jag tror de berode på vårvärmen.
Mellan mom. så klappar ja tex om henne lite lugnt för jag märker att det verkar funka bättre än att tjoa och tjimma som jag gjorde förr. Hon håller bättre fokus och stressar inte upp sig. Däremot så efter allra sista mom. låter ja henne få "explodera" och då vi lämnat plan springer vi till leksaken som ligger längre bort på sidan och väntar på oss :D
Jag tycker det är viktigt att vi får 1 on 1 time efter tävling så vi kan busa och ha skoj en stund! Jag märker att hon börjar fatta att då vi lämnar plan finns det nån leksak i närheten för hon springer liksom och letar med blicken efter det där roliga! Sen finns det ju ingen bättre känsla än att få busa loss med henne när man haft det så skoj där ute på plan! :)

Innan det bar av tillbaka till Gefle så fick vovvarna svalka sig i Dalälven. Skönt tyckte båda och resenärerna i framsättet fick glatt gilla läget av att det luktade halvblöt hund i bilen hela vägen hem....:)

Bilder kanske kommer senare för just nu vill blogger bara krångla och sega sig....:( sorry...

Här bjuder vi på poängen från dagen

1.Platsliggning: 8 (gnäller) som sagt..lite orolig..men stilla ligger hon iaf..
2.Fritt följ: 8,5 ( DK vid halt,1 snett sitt) inte så mycket att orda om, hon är med hela vägen men med mer finslip blir hon ju mer "på" och vi får finare och kvickare halter...
3.Läggande: 9,5 ( något sent läggande)
4.Inkallning: 9 (orolig vid start) tyvärr får Z en kli-attack och MÅSTE tok-klia sig just när jag lämnat henne..o så smitter det ut nått pip också för det klliiiiiiar ju....*suck* ;)
5.Sändande: 10 Mitt i prick var hon! :)
6.Apport: 9 (något avstannande)
7.Fritt hopp över hinder: 7 ( x-tra kommande, kraftigt DK) vet inte vad som flyger i´na när hon kommit över för sitta vill hon visst inte..utan gör en snurr och är på väg tillbaka direkt! Matte agerar snabbt och stoppar upp med handen och river i ett SITT!!!  Sen går allt fint ..puh! :)
8.Fjärrdirigering: 8 ( x-tra kommando, trampar på sitt) hon sätter sig inte på första skiftet...
9.Helhet: 9 (tappar koncentrationen) njaa,,,lite kanske :) Mitt duktiga yrväder!  




1 kommentar:

  1. Åh oj, vilka fina ord du skriver... *rodnar*
    Ni var SUPERDUKTIGA!! Det var SÅ kul att ser er och det fina samarbete med glädje ni hade på plan. Stort lycka till i framtiden! Hoppas vi ses snart igen.
    KRAM Mackan

    SvaraRadera