lördag 18 februari 2012

Lydnadskurs i Kilafors

Idag var det dax för lydnadskurs a´la Anna Hilding och imorse styrde vi kosan till Kilafors Hundhall som var hyrt för vårt kurstillfälle. Skönt att få komma in och träna ibland :) Kunna sitta ner och träna passivitet utan att få dåligt samvete pga av kyla. Väldigt fin lokal och anläggning. Synd att det är en bit o åka bara ....


Hade en jättetrevlig fm med alla goa kursare och Anna och jag är verkligen nöjd med Z idag! Man blir ju bara så himmmmmla sugen att tävla när det går så här bra! Men jag åt lite snö ist..och vips så fick jag lite is i magen att hålla igen och vänta ett tag till. Måste träna mer platsliggning först :/

Här kommer lite bilder och info om dagens kurstillfälle.


Anna instruerar medan alla sitter lungt och lyssnar. Nja...nästan alla iaf. Z har lite för mycket myror i brallan så här i början av träningen men we´r getting there! Det går bättre och bättre för varje gång!


Söta Otta ligger iaf tyst och stilla på sin filt och tar in all info han kan.



Annas charmige lilla Grym är vår idol då det gäller passivitet!


Vi tränade hopp med fokus på störning och sneda hopp. Vi ställde lite störande saker nära hindret, jag lät henne hoppa snett och jag visade favvo-bollen i "fel" hand så bollen kom på sidan av hindret för att dra fokus bort från den raka hopplinjen. Hon klarade samtliga störningar fin fint! Kommer fortsätta lägga på mer sneda hopp och även lägga på apporteringen snart.



En kon med en apport får agera störning





Fina jaktlabben Rally



Kanske inte riktigt den sinnesstämmning och kroppspossition som jag önskar allra mest vid passivitet men men....det kommer..det kommer...



Ville tränar hopp


Skönt att vara inomhus så man kan träna platsliggning ordentligt!


Nästa övning var kontaktsökande vid fria följet. Vi gjorde en jättebra övning där Anna var "störningarnas störning" och gick och lockade på Z och höll fram köttbullar medan vi gick fritt följ. Övningen passade Z jättebra då det gav henne stort ansvar att själv söka kontakt med mig. Det vart inte några "fel/oj..tokigt"-ord av mig och inte tusen DK med fot. Belöningen vart ist att när hon gick i bra possition trotts störning väldigt nära så fick hon ett "varsågod" och fick rusa fram och ta köttbullen. Det var JOBBIGT för henne det syntes men oj vad glad hon blev när hon själv kom på vad som förväntades av henne! Sen fattade hon galloppen rätt fort och stoppade sig själv flera ggr då hon var på väg fram till Anna utan mitt kommando och kom tillbaka och gav kontakt ist :)
För att underlätta för henne då hon tappat närvaron till mig helt och bara stod borta vid Anna för att få hennes uppmärksamhet så snirklade jag mig fram ganska så nära Z och kom gåendes upp på hennes högra sida och sa ett lungt o ganska tyst "fot".
Verkligen en jättebra övning som med all säkerhet ger stadga och fokus trotts KÖTTBULLAR framför nosen! Detta kommer vi öva mycket på! Ut med sambon på fotbollsplan bara med fullt av gotta i fickorna ;)


Det här har vi tränat...bibehållen kontakt trotts att någon närmar sig...



Se mig då...hålla!!...ja tittar juuuu....


Men oj...vad har du där borta????


Oj..va lilla-drutt fick jobba och tänka...Hon var iaf superduktig och till slut så lossade det riktigt bra! :)


Nu är hon ordentligt trött..och har snusat mest hela kvällen. Gött!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar