söndag 16 januari 2011

Möte med Grinchen & C/o återkomsten

Nu var det ett tag sen sist igen...ja..ja ja vet. Har man en blogg ska man se till att skriva och bla.bla.bla. Men som jag brukar säga.."det har vart lite mycket på sistone".
Vad gäller vår träning så står vi nog och stampar lite fortfarande. Har ju inte vart ute bland folk och tränat på ett tag och då vet man snart inte hur/vad/ eller varför längre om man bara tränar själv. Dessutom är ju lydnad och träning under störning något som är väldigt aktuellt att träna på! Dyker det upp störning under promenaden, ex annan hund, och Z har bestämt sig för att det är intressant så växer knäcken i öronen som ogräs på´na. Jag måste nog helt enkelt kliva upp ett eller två trappsteg och verkligen visa fröken bus att JAG är intressant och rolig att lyssna på och att det faktiskt lönar sig att lyssna. Svårt? Med en väldigt självbelönande och envis vovve- svar:JA!

Nu över till dagens aktivitet som varit att träffa lite får. Vi var ute i Mårtsbo och träffade Diana och hennes fina tackor. Sist vi träffade dom var pluttan ca 2 månader och största intresset var att käka fårskit. Idag var det andra bullar kan jag lova! Visst..en och annan fårlort slank väl ner men idag såg man att det fanns ett intresse för djuren. Diana visade lite hur man skulle tänka och förklarade hur man vill att hunden ska jobba. Man kan lika det vid en klocka, där ex hunden är på kl.nio, fåren i mitten, och jag står på kl.tre. Målet till att börja med är att få hunden att hitta denna "balans" och sedan jobba med att flytta djuren..likt klock-modellen. Diana sa även att hundar med mycket vall i sig kan hitta balansen väldigt fort och hennes BC Rico fattade galoppen direkt redan när han var liten. Han är en riktig naturbegåvning och det är jättekul att se honom jobba.
Jag ser en hel del potential i Z då hon visar intresse för fåren. Dessutom har hon en bra attityd också (enligt Diana som har mer koll än mig ;) Hon flyttade fåren riktigt bra några gånger och jag fick springa som ett skollat troll för att försöka hålla mig på "rätt sida" i klock-modellen. Jag såg nog mest ut som en yr höna som försökte hålla koll på hund, får och mig själv :S. Diana var förövrigt en väldigt bra instruktör som höll koll på oss i alla lägen:) Det vi märkte var dock att Zelda inte var så förtjust när fåren faktiskt rörde på sig. Hon ville hellre stoppa fåren och få dom inträngda i ett hörn. Sen skällde hon lite på dom också,,,men det var nog för att hon var lite orsäker på dom ändå. Hoppas iaf att hennes fina attityd till fåren håller i sig men risken finns väl att hon blir tuffare och tuffare ju oftare hon träffar dom. En tackan, som kallas Grinchen, utmanade Zelda en gång genom att sänka huvudet, blänga på henne i ett försök att se farligt ut och stampa med foten. Det var dock ingen fara för Grinchen backade undan och återgick till sin flock.
Nu ska man bara försöka få in lydnad i det hela också för idag lyssnade hon inte för fem öre!
Längtar redan till vi får testa valla igen. Tyckte det var jätteroligt att testa och skulle vilja gå kurs eller liknande för att lära mig mer! Känns också bra för mitt eget ego att se min hund i sin "rätta" miljö och låta henne göra vallhunds-stuff :)
Dianas dotter tog lite bilder så det kommer senare! Om ni är otåliga kan ni kika på dom på http://wiggokexxrico.blogspot.com/

1 kommentar:

  1. Du var ju superduktig Christine! Kul att ni är sugna att fortsätta valla. Bara att komma när ni vill.

    SvaraRadera