onsdag 31 augusti 2011

Appelldebut på låtsas

På tisdagskvällen var det träningstävling på klubben och jag bestämde lite impulsartat att jag och Z skulle pröva vingarna i appelllydnaden. Vi har inte alls tränat mycket på appellmomenteten men ja tänkte att det är ju inte så långt ifrån LK1 mom. trotts allt. Vi hade tex aldrig provat hoppa över hindret på rätta höjden
(65cm) så där slog hon i lite. Budföring har vi gjort pyttelite men där skötte hon sig galant iaf. :) 8,5 fick vi på det..pga att hon kom av sig lite och såg folk på sidan och sprang lite i en båge ist för rakt fram till mig. Framförgåendet gick jättebra ...hon gick rakt och fint trotts att vi haft problem med det tidigare. Tyvärr fick vi noll iaf för hon stannade och luktade på en svamp och jag upprepade inte kommandot så jag kom före henne vid ett tillfälle..då blir det 0. :S Annars låg vi på 8:or -9,5:or så det var inte så tokigt för att vara första gången vi kör ett helt appelprogram. Nu vart man ju så där grymt sugen på och tävla igen!! Ja vill ...ja vill..ja vill...!!!


Sen har vi hunnit med lite hundmötesträning i Boulognerparken i Gävle. Anna Hilding som jag gått kurs för tidigare samlar ibland gamla/nya kursare som träffas och tränar på hundmöten i stadsparken. Jättenyttig träning faktisk men vi har inte vart där på jättelänge. Man går en slinga och ena gänget går medsols medan andra går motsols. Vill man så stannar man och pratar lite och kanske tränar på att hunden förblir passiv utan stretande till den andra hunden. Jag känner att Z, trotts lite beteendeförändringar, är följsam och jag har kontroll på henne om jag är på allerten och steget före. Jag bestämde att ha henne lös under vår promenad där vi skulle möta massa hundar. Det gick hur bra som helst! Hon gick lugnt vid min sida utan att ja behövde tjata och när vi passerat den andra hunden fick hon "fri" kommando. Känns jättebra att hon faktiskt inte har så himla mycket sug till andra hundar längre. Hon är ju helst klart nyfiken men som sagt, är man steget före hela tiden så går det fin fint. :) Tänk att mitt galna yrväder börjar bli hund..Missförstå mig rätt...jag förväntar mig inte att hon någonsin ska bli riktig hund utan förbli en aussie :D

Efter jobbet åkte jag, jocke och Z till skogs för att "gräva guld". Vi fick ihop en liten påse. Tyckte vi att vi fick motion i skogen så fick Zelda 100 gånger mer motion än så....Eftersom jag och jocke inte direkt gick och höll varandra i handen utan höll ganska bra avstånd på varsinn sida om stigen och letade runt fick vallhunden Z ett fasligt sjå att hålla koll på oss båda. Vart som ett riktigt system-sökpass för henne ;)



I´m a Gold digga!


1 kommentar:

  1. Klart att du ska tävla appellen! :)
    Härligt för Zelda att kunna vara lös så mycket.
    Kram

    SvaraRadera