lördag 6 november 2010

En blick säger mer än 1 000 ord...

Men en Aussieblick säger mer än så! Hundar över lag är så fascinerande och jag har enda sedan jag var liten tyckt att det varit intressant att liksom studera deras kroppspråk och beteenden. Hundpsykologi är verkligen något som jag skulle vilja läsa och lära mig mer av. Även om jag har ganska mycket erfarenhet av hundar är det ju en helt annan sak att ha en egen och leva med hund varje dag. Jag lär mig hela tiden nya saker om hennes beteenden och det är liksom det som är så spännande och roligt med vovvar. Jag tycker ju liksom att det är mitt ansvar att bli bäst på att läsa min hund och åtminstone försöka förstå henne..även om det ibland känns omöjligt.
Zelda har SÅ mycket roliga ansiktsuttryck och jag tror att om man är vaksam och "tittar" och "lyssnar" till sin hunds signaler så lär man nog känna dom på ett annat sätt. Jag ser tex jättetydligt på Zelda när hon är alert och vill vara med mig( vid dessa tillfällen får man känslan att "fan vilken bra lydnadshund det här kommer bli"), jag ser också tydligt när hon är uttråkat och går runt och letar sat-tyg och när hon har blicken som säger "jag tänker inte komma till dig hur många köttbullar du än har..na na na na", när hon är supertrött men kämpar tappert för att göra av med sista gnuttan energi. Så får vi inte glömma blicken för när hon går in i sitt "devil-dog state of mind". Detta är en ny men ack så vanlig sinnesstämning hos lilla damen den senaste tiden. Man kan ha vart ute på promenad med henne, tränat lite, lekt, låtit henne busa med någon hundkompis och ändå när man kommer in blir hon som att djävulen själv har flugit i´na! Ja..måste nog erkänna att man INTE riktigt kan läsa av vad som rör sig i knoppen på henne då:S Men det är väl som småbarn..hon testar gränser och vill hon få fart på oss vet hon exakt vilka knappar hon ska trycka på. Måste väl kanske försöka bli bättre på att läsa av när "devil-dog state of mind" är på väg att inträffa och innan bjuda in till någon annan typ av aktivitet som hon gillar. Om någon har något annat hett tips får ni gärna dela med er! :)

Sist måste jag ju skryta med att lill-pluttan faktiskt är superduktig när vi tränar. Idag tränade vi platsliggning med störning. En annan hund som lekte och sedan gick förbi jättenära. Hon låg till och med kvar när favoriten dagmatte/"svärmor" kom ner till planen! Min duktiga tonårsslyngel-prick!

Här följer ett litet smakprov av vad vi möts av i vår vardag med en galen Aussie i huset!


Blicken säger (skriker): HEJ!! Titta på mig ..titta på mig då!!Här är jag!!


Blicken säger: Lägg av och fota din nörd..jag försöker se på TV!


Blicken säger: Kom an bara din fegis..bit tillbaka då om du törs!


Blicken säger: Nää...jag har inte gjort nått som jag inte får..ja lovar!


Blicken säger: Vad vill du att jag ska göra för att få den där godisen?


Blicken säger: Orkar...knappt.. hålla ögonen öppna...Zzzzz...


Här har vi djävulsblicken när den är som allra bäst!

1 kommentar: