tisdag 27 september 2011

Skiiiiiiiiit-Tävling!


Surpuppan i mig har så här ca två dagar efter tävlingen krupit ur mig och jag kan blogga om vår appelldebut ( även om ja kanske helst hade låtit bli ;P) Trotts att det suger så handlar ju faktiskt hunderiet om att också misslyckas, lära sig av det och jobba vidare. Så en hel del kvar för oss kanske ;)
Vi har iaf debuterat i appelsök i helgen i Västerås. Dom hade lite skumt upplägg för lydnad, budföring och plats gjordes först..sen vart det en LÅÅÅÅÅÅÅÅNG väntan till söket. Hade hellre velat ha det klart först eftersom det krävs minst 49 p för uppflytt. Hade söket strulat även då hade man ju kunnat bryta. Därför tyckte man ju det var extra nedrigt när man väntat så länge på det sista och så skiter det sig! Lydnaden gick faktiskt bra även om känslan inte var helt 100%:ig. Men med nytt ställe, nytt folk, massa hundar så skötte sig Z jättebra på planen. Trotts att alla mom inte satt helt i ryggraden så nollade inte ett enda! :)
På platliggningen verkade det som alla hundar ätit fågelfrö för dom pep och gnydde och krånglade runt på marken i ett kör...men sånt får man ju räkna med i appellen :/ En Schäfer brevid Z började t.o.m småskälla...
Efter lydnaden fanns som sagt lite hopp kvar om att vi kunde lyckas. Men så kom den där låååååååånga väntan..det var svårt att hålla lågan vid liv om man säger så..:S

För jag kan nästan offra min högra hand på att det var mitt beteende som fick Z att undra vad sjutton vi håll på med där i skogen????

Förberedelserna gick ju så bra..kunde lugnt knäppa på SBK-täcket, lägga Zelda och gå och titta på rutan i "lugn och ro". Första skicket gick strålande! Det här ror vi hem tänkte jag! Klockren markering..stannar lagom länge ute hos figgen...kommer till mig...och jag gör klart för påvis. Figgen tas snyggt tillbaka till stigen. Dax för nästa skick...hon går ut fint i andra hörnet och jag hör att hon slår framåt i rutan. Förövrigt var det inte speciellt öppen terräng...som det SKA VARA i appellen!Så Zelda var helt utan synhåll en litet tag. Hon kommer tillbaka längre fram i rutan och har markerat....Yes tänker jag! Men så plötsligt kommer hon av sig....springer förbi mig och fram till folket på stigen...släpper markeringen och kommer in och sätter sig. Magkänslan vill skicka om för att få riktig markering och just när jag ska skicka igen säger domaren " ska du inte visa för påvis"? Njoo..jag blir lite fundersam och osäker men kopplar på och säger "visa". Zelda har ju vid det här laget glömt helt var figgen är så hon "låtsas visar oss" ut i skogen....det syns...! Ingen figge hittat så vi går tillbaka till stigen och hon skickas om....nu stannar hon 10m ut och blindar!!! Det har hon aldrig gjort förr...så jag blir verkligen osäker på vad jag ska göra nu! Dessvärre så blir man ju inte godkänd om hunden blindmarkerar 2 ggr så där var det sluttävlat för oss. Skiiiiiiiiiiiiiit!!!! va sur ja vart! så himla nedrigt...när det gått så himla bra på träningen...vi har ju kört mycket svårare skick än det här tänker jag! Hon kan ju det här! Ja..ja...nyttigt för en annan att testa på tävling i sök iaf. Man visste ju faktiskt knappt ut eller in där i rutan o vad man fick o inte fick :S.

(Observera att detta inlägg inte hade sett ut så här om jag skrivit det direkt efter tävlingen...Man får låta det gå några dar så malandet i huvudet har läggt sig "vad sjutton var det som gick fel...vi är ju sämst...kommer aldrig bli nått bra tävlingsekepage av oss..osv" ..)

Vi tränar på nu och får se om vi hinner tävla nått mer innan vintern/löp. Annars blir det till att träna in 2:an hela vintern :) Yiipppi!

1 kommentar:

  1. Jätteroligt att ni ger er på att tävla i bruxet!! Resultat kommer så småningom ;)
    Kram

    SvaraRadera